Odżywianie

Co jeść na diecie Dukana

Diety odchudzające są bardzo popularne. Nie zapominajmy o pierwszej osobie, która choć raz spróbowała takiej diety. W ostatnim czasie ogromną popularnością cieszy się dieta Dukana, która obiecuje szybką utratę wagi. Choć jest to jedna z najskuteczniejszych metod odchudzania, wzbudza kontrowersje ze względu na swój restrykcyjny charakter. Jesteście ciekawi, jak wygląda dieta Dukana i czy jest dla Was bezpieczna? Czy możliwe jest osiągnięcie niesamowitych efektów bez efektu jo-jo? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w naszym artykule. Zapraszamy do poświęcenia czasu na jego przeczytanie.

Dieta Dukana - zasady

Dieta Dukana zachęca do spożywania pokarmów wysokobiałkowych przy jednoczesnym ograniczeniu spożycia węglowodanów i tłuszczów. Często nazywana jest dietą proteinową, lub dietą białkową. Została stworzona przez Pierra Dukana, francuskiego dietetyka, aby pomóc ludziom schudnąć i zredukować tkankę tłuszczową. Dieta ta nie ogranicza liczby posiłków w ciągu dnia, godzin, w których mogą być spożywane, ani liczby kalorii. Odradza się nadmierne objadanie się. Nawet jeśli aktywność polega tylko na spacerze z psem, ważne jest, aby włączyć do niej każdy rodzaj aktywności fizycznej. Odpowiednie nawodnienie organizmu jest kluczowe dla skuteczności diety. Zaleca się wypijanie co najmniej 1,5 litra wody dziennie. Ważne jest wyeliminowanie z diety słodyczy, alkoholu i innych słodkości.

Dieta Dukana - fazy

Dietę Dukana można podzielić na cztery fazy. Pierwsze dwie fazy mają na celu redukcję masy ciała. Kolejne dwie fazy pozwalają na utrzymanie rezultatów bez efektu jo-jo, oraz zachowanie szczupłej sylwetki.

Faza I
Pierwsza faza wymaga spożywania wyłącznie pokarmów bogatych w białko. Ma to na celu wspomóc odchudzanie i zahamować apetyt. Jest to faza uderzeniowa. W pierwszym tygodniu zauważysz znaczną utratę wagi. W tej fazie możesz jeść chude mięso, jajka, podroby i niskotłuszczowe produkty mleczne (mleko jogurt, twaróg, serek wiejski), a także ryby i owoce morza. Niezbędne jest nawodnienie organizmu. Długość fazy I jest uzależniona od tego, ile chcemy schudnąć. Zazwyczaj trwa ona od 2 do 6 dni.

Faza II
Warzywa wchodzą w skład drugiej fazy, ale mogą być spożywane tylko co drugi dzień. Możemy sobie pozwolić na brokuły, pomidory, ogórki i rzodkiewki, a także kapustę, paprykę, marchew i kilka innych warzyw. Ten etap nazywany jest fazą naprzemienną i powinien trwać tak długo, jak długo uda nam się utrzymać pożądaną wagę.

Faza III
Następnie przechodzimy do fazy utrwalania. Jest to faza przejściowa pomiędzy dietą z ograniczeniami a dietą bez ograniczeń. Pozwala ona na większe urozmaicenie niż w poprzednich fazach. Pomaga to uniknąć efektu jo-jo. Na tym etapie diety wprowadzamy niewielkie ilości węglowodanów i tłuszczów, tj. owoce (z wyjątkiem bananów, winogron i czereśni), pieczywo pełnoziarniste, tłusty nabiał oraz skrobię (makarony, kasze ryż, ziemniaki). Pamiętaj, że produkty białkowe z pierwszej fazy tej diety możesz spożywać tylko przez jeden dzień w tygodniu. Od Twojej wagi zależeć będzie długość trwania diety. Na każdy utracony kilogram dieta będzie trwała 10 dni. Oznacza to, że jeśli schudłaś 6 kg, faza ta powinna trwać 60 dni.

Faza IV
Jest to faza końcowa, faza stabilizacji. Jest podstawą do zmiany nawyków żywieniowych. Ma na celu utrzymanie zdrowej wagi. W tej fazie nie ma żadnych ograniczeń, ale do przygotowywania posiłków należy wybierać zdrowe składniki. Ważne jest, aby pamiętać, że produkty dozwolone w fazie I można jeść tylko raz w tygodniu. Faza IV powinna być zakończona jak najszybciej.

Ważne jest, aby stosować dietę jako całość i aby każdy etap był wprowadzany w odpowiedniej kolejności. W przeciwnym razie nie osiągnie się pożądanych rezultatów.

Dieta Dukana - efekty

Dieta Dukana znana jest ze swoich niezwykłych efektów oraz z tego, że nie powoduje uczucia głodu. Organizm musi przestać spożywać węglowodany i tłuszcze. Zamiast tego musi czerpać energię ze zgromadzonych rezerw. Prowadzi to do utraty wagi. Stosując się do zaleceń diety, już w pierwszym miesiącu możemy stracić nawet 10 kilogramów. Ostateczne efekty zależą od tego, jak rygorystycznie podchodzimy do diety, jak długo ją stosujemy, jak aktywni jesteśmy w ciągu dnia i jaki jest nasz stan zdrowia.

Posiłki na diecie dukana

Dieta Dukana może często powodować utratę mięśni, co należy wziąć pod uwagę. Ze względu na swój restrykcyjny charakter, dieta ta powinna być stosowana tylko pod nadzorem i wskazówkami specjalisty. Może ona mieć szkodliwy wpływ na cały organizm, a w szczególności na wątrobę, nerki.

Dieta Dukana - dla kogo

Dieta Dukana przeznaczona jest dla osób, które borykają się z nadwagą lub otyłością. Może być również stosowana przez osoby, które chcą szybko schudnąć. Jednak ze względu na wiele ograniczeń, jakie nakłada, osoby, które chcą ją stosować, muszą być silne i zdrowe. Osoby z chorobami wątroby lub nerek nie powinny stosować tej diety, gdyż to one najbardziej odczuwają jej skutki.

Dieta Dukana - przykładowy jadłospis

Faza I
Śniadanie: Pasta z jajek i wędzonej makreli
Obiad: Grillowana pierś z kurczaka
Kolacja: Naleśniki z otrębami,

Faza II
Śniadanie: Twarożek z rzodkiewką
Obiad: Polędwiczki wieprzowe z sosem pieczarkowym
Kolacja: Sałatka z jogurtu naturalnego i marchewki

Faza III
Śniadanie: Jogurt naturalny z truskawkami, gruszką i miodem
Obiad: Indyk z gotowanymi brokułami, kalafiorem i ziemniakami
Kolacja: Ryż na mleku z cynamonem

Faza IV
Śniadanie: jajecznica z pomidorami i pieczywem pełnoziarnistym
Obiad: Dorsz pieczony ze szpinakiem
Kolacja: Twarożek z mango i gruszką.

 

Zobacz również